Publicat de: bibliotecaexersare Marazan Stefan | Ianuarie 6, 2010

ASTAZI ESTE SARBATOARE 2009-2010

Probabil ca majoritatea dintre dumneavoastra, cei care ati mai fost pe aici pe blog, stiti ca eu fac parte din acea categorie de copii foarte cuminti la care Mosul vine de doua ori 😉 Asa ca pentru mine vine al doilea Mos cu daruri. Pentru toti romanii care sarbatoresc Craciunul dupa calendarul vechi, pentru toti sarbii si alte categorii: va doresc SARBATORI FERICITE

In acest sens pentru toti vizitatorii am sa pun o mica felicitare simbolica:

Despre Craciun ar fi multe de spus, multe traditii si obiceiuri… eu am sa ma limitez doar la cateva informatii. Pentru inceput am sa amintesc despre colindat si mers “cu ursul” , tarca si altele de acest gen.  Imi pare rau ca eram in fuga cand am observat un astfel de grup si nu am avut timp sa ma opresc si sa pozez de aproape cu aparatul reglat, totusi am o tentativa de imagine din mers (insist eu sa o pun chiar daca nu e de calitate):

Inainte de a trece mai departe, trebuie sa va amintesc faptul ca de data aceasta Mosul a fost ajutat. A avut un ajutor de nadejde care a dus brazii: un urs mare polar. Il puteti admira cu brazii langa el in clipul urmator:

Ca sa nu omitem, in totalitate, obiceiurile populare – amintesc cate ceva. Astazi este ziua in care se aprinde candela din farfuria pregatita de Sfanta Varvara, farfurie in care a fost “semanat” grau care dupa ce creste se “tunde” si se leaga roata cu o funda rosie sau tricolora. Candela ramane aprinsa pe perioada sarbatorilor, pana la Botez. Dupa scurgerea acestei perioade, graul se da pasarilor sau altor animale. In credinta populara, acest obicei are stransa legatura cu rodul graului de pe pamanturile oamenilor. Acest obicei  este cunoscut drept “Gradinutele lui Adonis” prin asemanarea cu cultura greaca. Unul din elementele acestui obicei este si invocarea fortelor verdetii (ca viata) asupra    mediului inconjurator adormit de fortele iernii.

Tot astazi este si ziua in care se taie colacul  numit “Zdravlie” (sanatate), care se consuma in ajun si de Craciun. Colacul de baza al Craciunului se numeste “Colacul mare” si are obligatoriu forma rotunda, partea de sus a colacului fiind ornata “in relief” cu material din acelasi aluat. Ornamentul obligatoriu sunt doua benzi de aluat care se pun in mijloc in forma de cruce, marginile fiind inconjurate de un cerc  impletit , pus roata la colac. In centrul colacului si a crucii se pune un ornament numit “trandafir”. Nu am o poza traditionala dar… am sa va prezint o capodopera la aceasta tema

A! Inca ceva: zilele acestea de Craciun continua votarea celui mai frumos brad de Craciun. Puteti admira expozitia si vota alesul (aici) la EXPOZITIE

Trebuie sa mai adaug ca eu cunosc cativa omuleti care au norocul sa se fi nascut intr-o zi de Sarbatoare mare. In acest sens ii transmit LA MULTI ANI timisorencei mele MARA CLAUDIA  si unei timisorence adoptate 😉  DELIA JEBELEANU. Celor doua frumoase domnisoare le doresc tot binele din lume, sa fie sanatoase si …sa fie iubite mult

Lasă un răspuns

Categorii

