Publicat de: bibliotecaexersare Marazan Stefan | Aprilie 11, 2010

PASTELE MIC

Recunosc ca eu fac parte din categoria celor care incearca sa pastreze un minimum din traditiile existente. Intr-un fel ii invidiezi pe cei din generatia de astazi care au sansa de a fi invatati elemente de traditie, folclor…

Pastele mic este o “sarbatoare” care are loc la date diferite (mai mult sau mai putin oficial). Legat de aceste diferente o sa imi permit sa fac un mic chestionar la care o sa va rog sa raspundeti deoarece nu necesita decat 2 clickuri. Personal am preluat obiceiul clanului meu asa ca la noi Pastele mic se sarbatoreste in prima duminica dupa Inviere. E drept ca initial si la noi a fost in a doua luni dupa Inviere dar cu timpul a migrat spre duminica deoarece aceasta era “zi nelucratoare” . O sa postez aici chestionarul cu rugamintea sa imi spuneti varianta dumneavoastra:

Votarea se face prin metoda clasica de bifare a variantei si click pe VOTE

Recunosc ca sunt curios sa vad care data este predominanta. Multumesc tuturor celor care ati raspuns.

Pregatirile pentru Pastele mic incep ceva mai devreme cand multa lume cumpara si planteaza diferite flori specifice pentru cimitir. Dar acest lucru este mai mult o etapa premergatoare. Cu ocazia acestei sarbatori oamenii pregatesc trei elemente principale cu care urmeaza sa mearga la cimitir:

1. ouale vopsite (exact ca la Pastele “obisnuit”). Aici o sa imi permit sa nu pun o poza cu ouale traditionale ci o imagine cu un ou “artistic” care mie mi-a cazut cu tronc:

2. prajiturile. Aici am observat aparitia pragmatismului. Stiu de mic ca aveam vecini care veneau cu trenul special pentru Pastele mic. Din pacate cand mai ai si de calatorit in alta localitate si mai ales cu trenul, incerci sa te orientezi spre prajituri mai „rezistente” cele care nu au multa crema (altfel ajungi cu ele varza, la destinatie). Asa au ajuns fursecurile si familiile asemanatoare lor sa castige teren

3. vinul:

E, aici cred ca trebuie sa fac o mentiune. Pe mine a cazut datoria de a face cumparaturile de rigoare inclusiv de a cumpara vinul necesar asa ca … am plecat la cumparaturi. Pentru cei care nu ma cunosc trebuie sa spun ca acest lucru este o poveste care face parte din seria “Baba si mitraliera” cand vine vorba de vin. Tot respectul pentru venerabilele doamne dar dansele se descurca mai bine cu mitraliera decat eu cu bauturile alcoolice. A, sa nu credeti ca “fuseresc” sarcina primita, nu dar…cunostintele mele in enologie se rezuma la: scanarea tuturor ofertelor de pe raft, eliminarea celor cu preturile cele mai mici (din respect pentru morti), alegerea unei sticle care arata bine si are un nume pe care sa il mai fi auzit in trecut. Acum o sa va divulg un secret: sssshhhhh, ramane intre noi dar… cred ca anul acesta am gresit culoarea vinului, luand vin alb. Asa ca o sa va vand un pont de care anul acesta eu am uitat sa tin cont: alegeti un vin rosu deoarece vinul rosu in anumite cazuri este considerat ca fiind echivalentul sangelui. Deci…probabil trebuie sa refac cumparatura in cazul vinului.

Cu aceste elemente lumea merge la cimitir unde asteapta ca preotul sa vina sa sfinteasca mormantul si produsele aduse. In acest sens exista un fel de carnetel cu toate numele celor dragi care nu mai sunt printer noi pentru ca preotului sa ii fie mai usor in timpul sfintirii mormantului. Aici iarasi o sa va dau un sfat: folositi litere de tipar. Spun asta deoarece daca semanati doar 10% cu mine….sa spunem doar ca scrisul este ceva mai greu lizibil 😉  Daca folosim litere de tipar nu riscam ca preotul sa omita un nume deoarece nu il intelege.

Cel putin in trecut, aceste obiceiuri faceau fericiti omuletii care se bucurau ca primesc oua colorate, prajituri…

Lasă un răspuns

Categorii

