Postat de: bibliotecaexersare Marazan Stefan | August 30, 2010

FIRESC vs RISC, IN PRIETENIE, AMICITIE, COLEGIALITATE…

O sa incep cu o mica introducere ciudata in care ma voi plange ca sunt suparat ca Universul nu este format exclusiv din elemente pozitive, frumoase… sau, macar egosit privind “Universul meu” sa fie asa. Din pacate in mare parte Universul se bazeaza pe acel principiu YIN / YANG nu ca am eu o vendeta cu el dar…ar putea si el sa faca un compromis si jumatatea pozitiva sa fie PUR pozitiva, sa nu aibe acea bulina de negativ.

Va dau o imagine intentionat denaturata pentru ca este vorba de „latura intunecata”:

Pentru tineretul junior o sa las si o imagine „normala”:

Si nu ma pot abtine sa nu pun o intrebare: este ok?

Cer prea mult? Eu zic ca sunt destul de modest😉

Scriind articolul despre prietenie si prieteni mi-am dat seama de existenta unor elemente “brutale” in realitatea de zi cu zi. E drept ca si in trecut am mai avut banuieli dar ieri am ajuns la o “adancime” mai mare a problemei si mi-am dat seama ca este posibil sa am dreptate. Offff, si cat de mult mi-ar placea ca in unele cazuri sa NU am dreptate….

In acel articol pregatisem incet terenul pentru aceste randuri, cand am scris despre prietenul meu care a devenit cunostinta, va propuneam sa punem intrebarea invers… in loc sa ne intrebam daca EU il simt pe el ca fiind PRIETENUL MEU sa ne intrebam daca EL ma simte PE MINE ca fiind PRIETENUL LUI. Ca sa nu ramanem la un joc al imaginatiei m-am hazardat si am facut eu afirmatia ca suntem CUNOSTINTE. Am facut aceasta afirmatie hazardata, cu o profunda durere in suflet😦

Da, cand cititi randurile mele (cei care aveti rabdarea necesara) veti putea gasi si utopie si paradox si alte “frumuseti” pentru ca ele exista si in realitate.

Ca sa nu mai lungesc vorba o sa spun ca de aceasta data ma voi referi la LATURA INTUNECATA a ceea ce se numeste prietenie, amicitie, colegialitate…

Ceea ce o sa spun acum poate suna a paradox in stare pura dar… am spus sa ne intrebam ce sunt eu pentru el mai mult decat ce este el pentru mine, cu scopul de a reflecta la posibilitatea ca PRIETENIA poate sa nu fie BIdirectionala :-(  Stiu ca suna aiurea de tot dar eu personal am ajuns la rezultatul ca exista riscul ca X sa fie prietenul lui Y dar Y sa nu fie prietenul lui X sau…daca doriti variante mai blajine: ca cei doi sa nu isi fie reciproc CEL MAI BUN PRIETEN. Poate asa este mai usor de inteles ceea ce vreau sa spun. Prietenia in mod normal implica RECIPROCITATE dar…oare in TOATE cazurile este asa si in realitate???   La modul intens am constientizat acest aspect scriind acel articol si am ajuns cu profunda durere la rezultatul ca fie exista aceasta teorie ca “tu sa fi prietenul meu iar eu sa nu fiu prietenul tau” fie… in pofida impresiei mele ca pun “cerinte” mari la PRIETENIE sa nu fie adevarat acest lucru si … de fapt, eu sa am cerinte destul de mici. OARE CARE ESTE ADEVARUL???

Raman la convingerea mea ca PRIETENIA este ca si femeia gravida ceea ce ma pune pe mari ganduri legat de PRIETENI. Cum spuneam candva: sunt fiu de biolog…deci nu pot ignora instinctul de conservare. Oare poate exista prietenie si instinct de conservare simultan???

Mi-ar fi placut sa fie o banala dilema filosofica a mea dar… a indemnat-o “necuratul” pe Mihaela

sa imi intareasca banuiala dand un exemplu in care o doamna a declarat ca este prietena Mihaelei iar Mihaela a respins ideea explicand ca sunt doar colege. Vezi tu Mihaela ce ai facut? M-ai demoralizat rau de tot😦

Nu stiu pentru dumneavoastra cum este dar pentru mine existenta acestei posibilitati este una foarte trista (indiferent de aspect).

Spuneam ca astazi o sa ma refer la  LATURA INTUNECATA si, cand spuneam asta era clar ca nu va fi vorba doar despre un detaliu😦 pentru ca ar fi fost mult prea usor.

La romani exista acea expresie “Prietenul la nevoie se cunoaste” sau cum a spus Mihaela PRIETEN este acela care este langa tine nu doar in momentele tale bune. Ok, asta este un lucru clar pentru toata lumea. DAR… oare este simpla situatia sau are si “subteranele” ei. Ca sa fac o trecere la durere o sa va dau un citat, un proverb englezesc care spune asa : “Cand saracia intra pe usa, iubirea zboara pe fereastra. “. La cat de dureroasa e tema asi putea scrie un alt articol de genul “FINANTELE SI PRIETENIA”.

Din pacate, in ziua de astazi cu situatia materiala existenta risca omul uneori sa ajunga si la situatii mai delicate. Aici apare o prima dilema: ce este mai normal? Sa te rog eu sa ma ajuti sau sa te oferi tu sa ma ajuti??? De ce pun aceasta intrebare ? haideti sa va spun o mica paranteza : se pune ca « daca vrei sa dai cuiva ceva, sa ii dai pana nu iti cere pentru ca dupa ce iti cere are doar jumatate din valoare »

Dar…nu asta ma framanta pe mine ci alt aspect; si ca sa fie interesant pana la capat este cu doua sensuri si are origini la bunul domn Shakespeare “Sa CER sau sa NU CER?”  respectiv “Sa DAU sau sa NU DAU?” astea sunt intrebarile.

Ce parere aveti, este normal  ca TU prietenul meu sa stai sa te gandesti daca sa imi ceri sau nu? Stiu…pare ridicol acest aspect DAR…. stiti cate cazuri am vazut in care aceasta problema a afectat relatia dintre doua persoane? Si aici revenim la definitia termenului de PRIETEN pe care ma indoiesc ca vom reusi sa il clarificam in totalitate.

In caz ca va intrebati: am fost in ambele situatii, sa ofer ajutor si sa cer ajutor. Spre exemplu (in tinerete😉 ) eram la antrenament si era data scadenta de achitare a “cotizatiei” si “colegul” (ca sa nu folosesc prietenul meu) cu care de ani de zile ne toceam impreuna talpile uitase de termen si m-a rugat sa il imprumut cu banii necesari pana la urmatorul antrenament. Sincer vorbind stiind ca am acei bani NU am putut sa GANDESC ca ar exista riscuri asa ca EVIDENT i-am imprumutat banii ca sa nu fie pe lista intarziatilor. Am petrecut prea mult timp impreuna incat sa iau in calcul riscul ca se va putea face ca ploua. Dar…teoretic acel risc ar fi putut exista. Tot EVIDENT, la urmatorul antrenament am primit banii inapoi…pe acelasi principiu ca ne stiam prea de mult timp incat sa nu ne respectam unul pe altul. Cuvantul cheie este RECIPROCITATE! Va puteti baza pe ea??? Stiu ca nu vreti raspunsul meu dar tot o sa il primiti😉 NU, NU VA PUTETI BAZA PE NIMIC insa puteti sa faceti ceea ce am facut eu: SA VA ASUMATI RISCUL. Si…DA, ESTE UN RISC ASUMAT.

Spuneam ca am fost si de cealalta parte, am cerut ajutor. Recunosc ca uneori sunt distrat si mai uit obiecte si risc sa ma trezesc ca trebuie urgent sa rezolv ceva contra cronometru si atunci … am recurs la cerut ajutorul de la persoana pe care o consideram “apropiata”. Exista risc pentru acea persoana? DA. EXISTA RISC. Pentru ca eu ma puteam face ulterior ca ploua.

Asta a fost un fel de incalzire deoarece ma refeream la sume mici de bani la care si daca NU le recuperezi nu e nici macar paguba in ciuperci😉 iar riscul ca incidentul sa afecteze o relatie este destul de mic ca sa nu spun inexistent. DAR… ce te faci cand este vorba de sume mari de bani???

Daca vorbim de sume mai mari de bani: MAI CERI LA PRIETENI??? Sau MAI DAI??? Aici apare “necuratul” pentru ca este posibil sa ajungi sa incalci unele elemente principale ale relatiei dintre tine si celalalt. Aici intervine schimbarea de termeni deoarece, in multe cazuri termenul “RISCUL” este inlocuit cu “CERTITUDINEA”. Eu unul sunt un tip care incerc sa fiu cat se poate de flexibil cu oamenii care imi sunt apropiati. Spun APROPIATI pentru ca uneori nici macar nu este vorba despre PRIETENI. Insa….exista multe persoane care nu sunt flexibile si….SE DUCE DE COPCA RELATIA daca apar probleme la returnare. ESTE NECESAR sa intelegeti ca atunci cand este vorba de BANI este bine sa fiti precauti deoarece MULTA lume trateaza foarte serios aceasta problema si ca sa intelegeti ce spun 31ianuarie 1954 nu este egal cu 1februarie 1954. poate fi cineva atat de rigid? Cand vine vorba de bani:DA. Poate. EVIDENT ca in acest caz nu mai vorbim despre PRIETENIE in adevaratul sens dar… Meditati la ce am scris. Aici intervine si acel aspect al popularului RECIPROCITATE. Daca cineva te ajuta la nevoie, este normal ca si tu sa faci efortul MARE de a-l ajuta cand are el nevoie. Sa mai adaug ca acest lucru este HIPER evident cand este vorba de banii lui ajunsi la tine?

In pofida FLEXIBILITATII mele, cand e vorba de bani… prefer sa recurg la o banca decat sa cer prietenilor. Sincer, nu cred ca asi rezista sa stiu ca am periclitat prietenia din cauza unei sume de bani.

In caz ca va pare ca am uitat ce am scris mai sus: NU, nu este greseala… acel exemplu dat in care am cerut imprumut nu a fost la un PRIETEN ci la o persoana pe care o consideram apropiata. Imi cer scuze acelei persoane ca o consider “doar” apropiata dar…raman la rigiditatea mea legata de ceea ce inseamna PRIETEN. Inainte de a fi cineva prieten este “apropiat” ceea ce pentru mine inseamna mult deoarece nu consider tot a doua persoana ca fiindu-mi apropiata. Daca te consider apropiat, inseamna ca tin foarte mult la tine ca persoana si, in aceeasi masura in care incerc sa fac MAXIM pentru tine, incerc sa am incredere in tine. Am suferit din cauza cuiva “apropiat” si…sper din suflet ca daca era PRIETEN nu imi provoca suferinta.

Daca sunteti in “reteaua” mea, stiti ca imi plac citatele asa ca o sa va dau unul:

“Nimeni nu merita lacrimile tale, si acela care le merita sigur nu te va face sa plangi”

Ar mai fi multe de spus despre LATURA INTUNECATA dar…va ajunge atat pentru moment.

Ca sa fac o trecere mai domoala o sa citez o DOAMNA pe care eu o apreciez si admir foarte mult, citat care are mare legatura cu cele spuse mai sus:

Having a clean conscience is a symptom of a bad memory…”

Si, ca sa nu va las impresia cat de grozav ma consider eu in teorie, o sa va mai dau un citat furat tot de la aceeasi minunata doamna:

“Go not to the elves for counsel, for they will say both yes and no.” J.R.R. Tolkien

Asa si cu mine😉

Pentru ca nu imi place negativul o sa incerc sa adaug o picatura de ceva mai pozitiv.

Mi-a lansat Mihaela o provocare atacand afirmatia mea ca in dictionarul meu exista 2 variante : PRIETEN si CEL MAI BUN PRIETEN. Si… m-a intrebat care este diferenta dintre PRIETEN si CEL MAI BUN PRIETEN. Ce are in plus CEL MAI BUN fata de celalalt? A mai adaugat «  Daca ai facut aceasta afirmatie , cu siguranta CEL MAI BUN .PRIETEN are ceva in plus in acea lista. Sunt curioasa sa stiu ce”

Ok, hai sa incerc sa o fac si pe asta…

O sa citez fragment din domnul DEXONLINE:

“OM, oameni, s. m. 1. Ființă superioară, socială, care se caracterizează prin gândire, inteligență și limbaj articulat, iar din punct de vedere morfologic prin poziția verticală a corpului și structura piciorului adaptată la aceasta, mâinile libere și apte de a efectua mișcări fine și creierul deosebit de dezvoltat.”

Aici nu pot sa nu zambesc gandindu-ma la un fost profesor de filosofie care avea groaznicul obicei de a intreba explicatia fiecarui termen din afirmatia facuta de student. In aceasta definitie cuvantul « cheie » este FIINTA deci :

“FIÍNȚĂ, ființe, s. f. 1. Tot ceea ce are viață (și se mișcă); viețuitoare, vietate.”

Acum pentru a nu supara pe nimeni o sa imi cer scuze de la toti cititorii facand mentiunea ca o sa ma refer EXCLUSIV la mine. Ok, ca sunt fiinta este limpede dar…ceea ce dictionarul incerca sa spuna frumos este faptul ca EU sunt un “animal evoluat” . De ce prefer sa ma incadrez singur la “animal” pentru ca inca ma bazez mult pe instincte ceea ce este tipic pentru animale.

Deci…Mihaela…raspunsul este INSTINCTUL ma face sa fac diferenta intre PRIETEN si CEL MAI BUN PRIETEN.

Pare ca incerc “sa ma scot prea usor” asa ca o sa incerc sa dezvolt…

Am intrebarea “Ce are in plus CEL MAI BUN fata de celalalt? « la care rapid si simplu raspunsul este CALITATEA si CANTITATEA. Mentionand ca vorbim de mine o sa iti spun de exemplu ca EA este pentru mine “sora pe care nu o am biologic” afirmatie pe care nu o fac decat pentru ea pentru ca pe ea asa o simt. Si ca sa impusc doi iepuri dintr-un foc o sa fac o mentiune ca adaugare la cele spuse mai sus: APELEZ LA PRIETENI LA GREU, sa nu traiti cu impresia ca am prieteni de decor, NU.

Ea este dovada vie ca una doua strig dupa ajutor cu ceva. Daca vrei tu, este persoana care este cel mai adanc intrata in sufletul meu, este omul pe mana caruia fara ezitare pot sa las tot ceea ce am eu, este…este imposibil de definit. Sau daca vrei altfel: este omul caruia ii spun “ITI MULTUMESC CA EXISTI”. Spuneam de instinctele animalice: este omul langa care ma simt linistit, in siguranta…

NU stiu daca am reusit sa iti raspund macar partial la dilema😉

Si mai vreau sa adaug un lucru FOARTE IMPORTANT pe care multi il ignora. Daca nu ma insel citatul ii apartine lui H.W.Beecher (dar nu sunt sigur):

“ Nu exista prietenie sau dragoste mai mare ca aceea a unui parinte pentru copilul sau. “

E bine sa nu uitati asta fie ca sunteti copil fie ca sunteti parinte sau…ca sunteti ambele. Suntem copii pana avem parinti.

Pentru cei care ridiculizeaza relatia parinte – copil si o considera doar ceva biologic sau care se termina la varsta de X ani… va dau un sfat DESCHIDETI-VA PROPRIUL ORIZONT! GANDITI-VA la aceasta posibilitate ca la una reala si… nu doar reala ci si PUTERNICA.

L. E.

Trebuie sa imi fac mea culpa pentru ca am permis sa se strecoare o eroare mai exact sa las loc liberei interpretari, a exemplului dat de Mihaela, fiecarui cititor in parte.

Stiind ca Mihaela a explicat clar situatia in comentariul ei, nu am mai considerat ca necesar sa insist pe detalii. GRESEALA! Detaliile fac diferenta intre un tablou si o banala schita. Citind comentariul lasat de Mihaela veti putea intelege cu exactitate ce vroia sa spuna ea.

Mihaela fiind femeie percepe mai bine unele detalii.

Dovada faptului ca femeile percep „fineturile” este si faptul  ca mie mi-a scapat din expunere mentionarea cazurilor in care acel X sau Y nu este prietenul celuilalt deoarece el se da drept prieten iar intre A FI prieten si A TE DA drept prieten este o diferenta  foarte mare. In acest caz „respingerea” prieteniei este cel mai logic lucru posibil.

Da…din pacate mai exista si acea categorie „stranie” de persoane care fac tot posibilul sa para ca iti sunt macar foarte apropiate daca nu prieteni cand, de fapt, adevarul este cu totul opus aparentei create.

Romanii au o zicala care se potriveste ca o manusa la situatia asta: ” Fereste-ma Doamne de prieteni ca de dusmani ma feresc singur”

Daca cineva nu a inteles exemplul dat in text sau, si mai rau, a inteles gresit…ESTE VINA MEA si IMI CER SCUZE!


Responses

  1. Da Stefan , ai reusit sa imi explici suficient de clar la dilema avuta de mine.
    Iar pentru faptul ca te-am demoralizat rau de tot , imi pare rau. Intentia nu era asta. Ideea e ca nu cunosti esenta „prieteniei” noastre ( a mea si a colegei mele ) si de aceea vreau sa comentez aici pentru a lamuri problema si pentru a te readuce cu moralul inapoi la linia de plutire ( scufundat din cauza unei afirmatii neterminate defapt😉 ) Colega mea incepuse sa lucreze la salonul in care lucrez si eu cu un an in urma mea. Am aparut eu , am primit mai multe atributiuni ca ea ( avand studiile necesare ) si din omul de baza care a fost , a cazut.Am devenit persoana cautata si laudata. Am primit ore mai multe de munca decat ea si … aici a inceput povestea cu sapatul pe la spate ( al meu evident ) Am scris ca e o persoana pe care nimeni nu si-o doreste ca prieten si asa si este si asta nu o spun cu rautate dar … sunt lucruri cu care oamenii cu capul pe umeri nu le fac ( ma refer la alcool … – si nu asa de fun ci ca mod de viata ). Ma intreb cum pot eu sa accept in fata ei ca sunt prietena ei, cand ea nu doreste sa fie prietena mea ( face asta de fatada) si in spatele meu incearca sa se ridice din nou in ochii sefei noastre. Am vrut sa explic acest „mic”amanunt ca sa stii de ce i-am spus in fata ca nu suntem prietene. Eu sunt o persoana care spune lucrurilor pe nume si urasc barfa , minciuna …Deci aici nu poate fi vorba de prietenie dintr-o parte si lipsa prieteniei din cealalta parte. Nu stiu daca am fost suficient de explicita !?! Si sa mai adaug ceva..nu putem fi PRIETENI cu toti cei cu care intram in contact. Avem fiecare „lista” noastra cu lucrurile necesare intr-o prietenie ( cum suntem de acord amandoi ) si insist sa spun ca nu putem fi prieteni cu toata lumea si ca sa fim prieteni de fatada … nu cred ca e stilul nostru ; nici al meu si nici al tau.Sa stii ca nu numai tu esti pretentios si ai anumite standarde , si eu sunt la fel. Dar PRIETENII ne plac pentru ceea ce suntem si noi ne placem PRIETENII pentru ceea ce sunt. Se incadreaza in lista noastra si noi in lista lor. De aceea suntem PRIETENI.😉 Sper sa fi disparut dezamagirea produsa de afirmatia mea si sper sa nu te fi dezamgit mai tare ( de asta mi-e frica )
    „Inima nu este faţă de masă pe care să o întinzi oricui.” – e un proverb armean cu care am vrut sa inchei

  2. Mai rar intru pe blogul vostru , poate uneori ma atrage incarcatura enegetica a vreunei postari.

    Dilemele existentiale ale prieteniei, iubirii, ciudateniilor vietii , imposibilitatii de a fi mai relaxati in orice context sunt explicate pe parcursul a 10 volume de Lazarev Serghei in seria karmei.

    • Domnisoara Delia, ma bucur ca ai revenit. Daca am retinut bine am avut placerea sa „comunicam” legat de aspectele iubirii la articolul despre oamenii care schimba timpul. A fost placerea mea.
      Inainte de a continua o sa fac o mica paranteza si o sa ma leg de „blogul vostru” spunand ca exista doua aspecte: 1. desi si mie mi-a fost greu la inceput, in online se foloseste adresarea directa „la greu” asa ca poti sa te adresezi linistit cu „tu”😉 si 2. este exclusiv blogul meu dar recunosc ca am apelat la Mihaela intr-un articol cu rugamintea sa imi dea o mana de ajutor cu „prisma” strict feminina (deh, noi barbatii oricat am incerca nu o sa reusim sa intelegem complexul Univers feminin).
      Revenind la comentariul tau, o sa spun ca mai bine mai rar decat deloc. Despre „incarcatura energetica”: ar trebui sa ma simt flatat si iti multumesc frumos pentru afirmatia facuta insa NU sunt atat de „puternic”. E drept ca uneori scriu „din suflet” dar …inca sunt un Bebe Strumf.
      Despre dilemele existentiale este normal sa existe o serie intreaga de carti, fiindca este un „teren” mult prea complex si se poate discuta mult. Personal raman la convingerea mea ca fiecare om este un univers in parte. Despre „karma”…pe moment ma abtin.
      Iti MULTUMESC pentru informatia referitoare la numele autorului si seria cartilor interesante. Sunt sigur ca si vizitatorii blogului vor profita de informatia oferita de tine.
      Cum spuneam, este o placere sa aflu parerea ta.

  3. As fii vrut sa adaug si eu un comentariu, dar……….asa am ramas fara cuvinte !!!….mi-a placut tot, atat articolul tau cat si comentariile Mihaelei… nu vreau sa spun decat atat : imi pare rau ca nu sunt decat 24 de ore intr-o zi…as mai fii vrut inca 24 de ore pe care sa le putem folosi exclusiv pentru CEL MAI BUN PRIETEN…

  4. […] si n cel de al doilea articol, tot despre prietenie […]


Lasă un răspuns

Categorii

