Postat de: bibliotecaexersare Marazan Stefan | Februarie 6, 2011

ARTA….PE PERETE I

Astazi fiind o zi cu un timp de adevarata primavara am decis sa fac ceva ce imi propusesem cu mult timp in urma: sa vizitez un loc in care gasisem cateva capodopere de arta. Ca sa fiu sincer imi era teama ca acel loc va mai exista insa… fara acele capodopere (experienta isi spunea cuvantul). Arta a avut si are mereu parti mai mult sau mai putin controversate si are mai mult sau mai putini admiratori. Ei bine , dupa cum va puteti da seama si din titlu,  de aceasta data este vorba de arta … pe perete.

Si, pentru ca tot vorbeam despre aspecte controversate o sa incerc sa clarific punctul meu de vedere. Daca este sa o luam …asa…babeste, am consulta dictionarele sa vedem ce se intelege prin arta. Daca facem aceasta incursiune vom descoperii 2 aspecte ale termenului de ARTA. O prima varianta spune ceva de genul:

ÁRTĂ= s. f. Activitate a omului care are drept scop producerea unor valori estetice și care folosește mijloace de exprimare cu caracter specific; totalitatea operelor (dintr-o epocă, dintr-o țară etc.) care aparțin acestei activități.”

Asadar daca a existat la baza o activitate care a avut ca scop producerea de valori estetice si a folosit anumite mijloace pentru realizarea acelui ceva este arta, DA? (intrebare retorica😉 ) Din punctul meu de vedere ceea ce urmeaza sa va prezint cu certitudine este arta insa vroiam sa va subliniez aceste detalii pentru cei care… sa zicem ca sunt mai reticenti.

O sa va rog insa …sa fiti sinceri cu dumneavoastra si sa lasati ideile preconcepute undeva intr-un sertar si…. DOAR SA PRIVITI ACUM, AICI IMAGINILE CE VOR URMA. Si…. eu sper ca veti fi de aceeasi parere cu mine😉

Un al doilea aspect unanim acceptat al notiunii de arta este formulat in felul urmator:

ÁRTĂ= s. f.. 2. Îndemânare deosebită într-o activitate; pricepere, măiestrie. ♦ Îndeletnicire care cere multă îndemânare și anumite cunoștințe.”

Deci rugamintea mea este sa tineti minte acest al doilea aspect si cu siguranta veti ajunge sa imi dati dreptate . SAU… daca nu imi veti da dreptate inseamna ca dumneavoastra puteti face oricand cu usurinta acel ceva pe care eu il consider arta si atunci …ma inclin si este clar ca dumneavoastra sunteti UN ARTIST si … daca sunteti artist , faceti arta asa ca …🙂 TOT EU AM DREPTATE😉

Ca sa nu lungesc vorba o sa incep sa va arat cate ceva din frumosul admirat de mine astazi

Acum dupa ce ati vazut lucrarile de mai sus cred ca sunteti de acord cu mine ca este vorba despre arta.

Ok acum pentru ca tot vorbim de arta si pentru ca ea este localizata pe perete…ajungem la termenul  evident , acela de GRAFFITI. O forma si mai controversata. Aici controversa este si mai mare datorita faptului ca acesti artisti  isi “expun” lucrarile in locuri…. hai sa spunem uneori “mai putin ortodoxe” ca sa nu spunem interzise CATEGORIC.

Dar vreau sa subliniez o idee, ca nu toate mazgalelile facute in stil “haotic” sunt graffiti. Si, cand folosesc termenul de “stil haotic” ma refer la acele cazuri care ar fi echivalentul faptului de a ma apuca eu acum sa trag o dunga si doua puncte cu vopsea pe peretele Primariei. Nu la acele persoane ma refer eu si nu la acele “creatii” E drept ca  atunci cand vorbim despre “graffiti” vorbim despre acele “acte creatoare” constand in inscriptii caligrafiate sau imagini pictate pe pereti sau alte suprafete publice sau private, care nu sunt destinate acestui scop. DA, pana si eu sunt de acord ca a mazgalii ceva fara pic de talent cu vopsea pe un perete proaspat zugravit se numeste VANDALISM  si nu mai are de lucru cu arta. Si…DA, daca nu avem acordul proprietarului acelei suprafete…tot la termenul de vandalism ajungem.

INSA nu pot sa nu imi amintesc ca, in urma cu cativa ani am trecut pe langa o cladire la care a trebuit sa ma opresc si sa stau sa privesc “ca vitelul la poarta noua” … eram in fata unui perete pe care trona o adevarata capodopera de arta. Acel perete arata efectiv coplesitor. Din pacate la acea vreme nu aveam aparatul foto si nici telefon cu camera iar cand am revenit pe acolo dupa ceva timp….  :-( am gasit un perete varuit – alb.

Acum vin eu si va intreb pe dumneavoastra ce era mai bine acel perete varuit care in cel mai scurt timp urma sa arate murdar sau acea capodopera ce facea lumea sa se opreasca. Ok, inainte sa imi raspundeti o sa va spun ca acel perete era al unei “Statii termice” pe o straduta deci nu era cine stie ce institutie si nici casa cuiva era o cladire …. a “nimanui”. Sincer eu lasam acea lucrare acolo unde statea bine.

Da, se pune un accent extrem de mare pe “IMAGINE” si toata lumea incearca sa “manipuleze” pentru  “a da bine”. Ok nu o sa discut acum despre imagine si nici nu o sa propun maine la prima ora primarului sa aduca niste artisti in grafitti sa picteze peretii primariei DESIIIII…. Dar tot norocul ca nu sunt eu primar😉

Sa mai amintesc faptul ca grafiti avem inca din antichitate? Dap asa este, inca din acele timpuri exista aceasta forma de arta. Recunosc …Cu cat locul este mai privat, mai ilegal, cu atat este pentru “creatori”o performanta mai mare sa il faca. Mai vreau sa retineti ceva: Graffiti-ul nu este doar banal text mazgalit  ci este un desen , desen ce trebuie sa fie cat mai complicat si mai diferit de altele.

O sa imi permit sa va mai retin putin atentia si o sa citez un pasaj interesant:

“În anul 1973, sociologul Hugo Martinez, profesor la City College din New York, a intuit potenţialul acestor „artişti ai străzii”, fondând Uniunea Artiştilor de Graffiti cu scopul de a promova artiştii talentaţi din lumea graffiti-ului, prin intermediul unor expoziţii organizate de Uniune. Articolul din anul 1973 al revistei „New York”, intitulat „Parada graffiti”, semnat de Richard Goldstein, a fost o recunoaştere publică a potenţialului acestor „artişti ai străzii”.”

Scopul meu nu este sa incerc “legalizarea ilegalului” cu atat mai mult cu cat au incercat altii cu mult timp in urma organizand locuri unde sa poata crea artistii si….. multi nu au venit pentru ca se pierdea ideea de baza. In plus… graffiti este un fenomen mult prea complex iar eu un omulet care stie si el extrem de putin INSA

Ceea ce incerc eu este SA VA PROPUN CA ATUNCI CAND VEDETI ADEVARATE CAPODOPERE DE ARTA, SA VA OPRITI CATEVA MINUTE SA ADMIRATI SI… SA NU VEDETI  NISTE ADEVARATI ARTISTI CA PE AUTORI DE VANDALISM

O sa va prezint in continuare cateva lucrari in care puteti vedea si acele “scrieri” dar si adevarate “picturi”

Personal mi-am ales 2 favorite dar de placut imi plac toate si  FELICITARI ARTISTILOR pentru ca…. DA, pentru mine EI SUNT ARTISTI


Responses

  1. Iti recomand daca ai posibilitatea sa ajungi la liceul Alexandru Ioan Cuza din Bucuresti, acolo toata sala de sport (exterioara) este acoperita cu graffiti. TOate sunt facute cu gust si foarte frumoase, au fost realizate pentru un concurs.

    • @Mihai Multumesc pentru informatie, nu stiam de acea locatie. Ma bucur ca a fost permisa realizarea acelor graffiti pe o cladire „oficiala”. Sunt sigur ca informatia va fi folosita si va fi vizitat acel loc. O seara placuta in continuare

  2. […] prezentat cateva capodopere din arta pe perete ce meritau fi […]

  3. […] De data aceasta pot spune ca este o zi de vara ( cu toate ca inca este primavara)si, la fel ca data trecuta mi-am facut timp sa ajung sa fotografiez cateva lucrari interesante. Pentru toti cei interesati de informatii, va recomand sa vizitati si postarea cu prima parte […]


Lasă un răspuns

Categorii

