Postat de: bibliotecaexersare Marazan Stefan | Aprilie 1, 2011

ANALFABETUL LUI TOFFLER SI TEAMA

De ceva timp mi-am propus sa scriu despre aceasta tema asa ca…nu mai aman ci ma agit 😉

Inainte de a continua voi face CEEA CE ESTE NECESAR SA FAC si anume: IMI CER SCUZE TUTUROR CARE SUNT DEPARTE  DE CATEGORIILE CU CARE AM EU DE FURCA

Si in caz ca va intrebati…DA, STIU: “Nu exista padure fara uscaturi”

Aceste randuri pot fi citite de oricine insa ele sunt cu DEDICATIE pentru 2 mari categorii:

–          CEI DIN INVATAMANT

–          CEI DIN MANAGEMENT

Ca sa nu fie dubii o sa incep cu acele cuvinte puse pe seama gandirii lui Toffler Alvin :

“ Analfabetul viitorului nu va mai fi cel care nu stie sa citeasca , ci cel care nu stie sa inteleaga”

Exista o usora posibilitate de interpretare a textului asa ca… partial si eu o sa fiu un analfabet (nu ca acum asi fi altfel 😉 ) dar…sa revenim la oile noastre:

Spuneam ca ma adresez in primul rand celor care lucreaza in invatamant deoarece ei sunt primii care pot rupe cercul vicios CREAT TOT DE …NOI. Cu siguranta se va gasi cineva sa imi reproseze si sa imi sublinieze faptul ca “Cei 7 ani de acasa” sunt problema. PARTIAL da, insa MAJORITAR NUUUU. Evident ca la rubrica 7 ani…sunt multe de spus insa INVATAMANTUL PENTRU ASTA ESTE PLATIT SA EXPLICE , SA II INVETE PE ELEVI.

Probabil deja va intrebati de ce atac asa de puternic pe cei din invatamant asa ca o sa va luminez putin: Mult prea mult timp invatamantul a fost dominat de o mentalitate TOTALMENTE DISTRUCTIVA si anume aceea de a sanctiona si a intimida elevul “curios”sau “mai incet”. Si ca sa intelegem toti, o sa va dau un exemplu clar, in cadrul unui mic scenariu…

Avem un elev de ciclu gimnazial care este la ora de …. alegeti voi  materia (daca o aleg eu veti vedea un extremism atipic); se ajunge cu explicatia din cadrul orei la un subiect sau o formula sau … unde clar elevul NU INTELEGE. Buuuun…pana aici nimic atipic doar ca acel elev face imprudenta si intreaba ceea ce nu a inteles si… BINGO: profesorul devine extrem de iritat si ridica tonul asupra elevului spunand ceva de genul “ Dar se poate sa nu sti asa ceva…PAI ASTA TREBUIA SA STI DIN CICLUL PRIMAR” si dupa o teorie dura elevul poate afla raspunsul , poate nu, INSA: cu siguranta ACUM a invatat ceva ce va tine minte SA NU MAI PUNA INTREBARI SI SA SE FACA …CA A INTELES TOTUL.

Si asa , dragii mei, ajungem la faimoasa TEAMA care se implementeaza MAJORITAR  IN SCOALA.

Si…acest scenariu este o chestie REALA care a existat si …din pacate inca mai exista.

Nu stiu exact momentul in care apare TEAMA dar de multe ori din ciclul gimnazial. Si …DA, continua la liceu, in facultate si…apoi MAI DEPARTE.

O, DAAA, nu va duce pe voi imaginatia pana unde duce aceasta TEAMA DE A INTREBA CEVA CE NU AI INTELES. Merge pana suuuuuuus de tot.

Da, RECUNOSC o problema este si motivul obiectiv al reactiei dascalului cu pricina si anume PROGRAMA care….hai sa nu discutam despre ea. INSA…. DE CE SA NU FIU EU CEL CARE RUPE CERCUL VICIOS SI OPRESTE EFECTUL DE DOMINO. Si, pentru omuletii dragi mie , o sa explic putin doua lucruri: exista o paralela la efectul de domino si de lant trofic.

Eu unul sunt fascinat de DOMINO DAY si ceea ce poate fi vazut acolo asa ca va  dau posibilitatea sa cititi un rand despre acest lucru si sa intelegeti acel DOMINO

 

Cu siguranta stim de lantul trofic si el are aici loc. Si ca vorbeam de lant trofic si de subiectul de astazi va sugerez cateva randuri scrise mai demult despre LANTUL TROFIC NERVOS

 

De ce sa dau vina pe invatator ca nu a explicat bine elevilor si ca acestia au trecut “la generala” fara sa stie anumite lucruri??? DA E VINA LOR INSA… eu ca si profesor de generala ce fac? DAP, fac acelasi lucru: las GOL pentru colegul meu de la liceu. Coleg care are doua variante: sa faca ce am facut eu si invatatorul si sa lase pentru FACULTATE sau…. SA EXPLICE SI SA TRATEZE PASNIC SITUATIA.

In fond cu putina dorinta poti face loc explicatiei necesare si … sti ca macar O PERSOANA VA AVEA ALT DESTIN.

Da, am fost la fata locului in situatiile descrise fie cele din ciclurile mai mici fie la facultate unde profesorul …sa spunem de filosofie era revoltat cum de nu stim ceea ce trebuia sa stim din LICEU. Hmmmm…DA, avea PERFECTA DREPTATE doar ca un coleg sau o colega de a lui ce preda la liceu NU  a avut interesul sa ne invete acele lucruri ca…. doar eram un liceu de petrol iar filosofia era introdusa proaspat.

DAAAA, STIU… marea teorie ca ELEVUL TREBUIE SA INVETE SINGUR.

Da, sunt PERFECT DE ACORD CA ELEVUL TREBUIE SA INVETE SINGUR si acest lucru il subliniez in ideea ca … daca vrea sa invete va invata si la tara  la o scoala mai mica si va fi mai bun decat unul de la o scoala renumita dar, care nu vroia sa invete

INSA … acest aspect NU SCUTESTE INVATATORUL DE SARCINA LUI, PROFESORUL DE A LUI….

Ar putea cineva sa imi spuna ca acum sunt multi profesori tineri care…bla, bla, bla.

Aici imi vin in minte cuvintele unuia din mentorii mei in microblogging, Gabriela care , candva, vorbea despre ceva ce multa lume tine secret. O sa imi permit sa o citez, sunt sigur ca nu se va supara pe mine:

“mediul preuniversitar este imbacsit de „dinozauri de varsta tanara”; nu , nu e paradox ci adevarul[…]”

Si, credeti-ma ea este in masura sa faca aceasta afirmatie. De multe ori un profesor …mai “experimentat” are maleabilitatea necesara si nu GRESESTE pe cand unul mai tanar GRESESTE.

Nu o sa dau nici numele si nici materia despre care o sa vorbesc insa… am avut o profesoara care , in pofida divergentelor mele cu dansa, … TOT RESPECTUL !!! A FOST UN PROFESOR DEOSEBIT DIN MUUUULTE PUNCTE DE VEDERE. Ce vreau sa spun este ca atat de mult insista pe folosirea tuturor cailor si atat de mult ne punea sa repetam incat notele erau 100% reale si pana si cel mai slab elev avea o nota mare MERITATA. Bine…exista si ceva …mai putin ortodox in metoda utilizata insa… ORICINE, ORICAND AR FI VERIFICAT TOTI STIAU MATERIA SI ASTA BINE.

Si acum daca privesc dintr-o perspectiva mai pasnica si avand in minte repetitia din exemplul cu profesoara mea …oarecum preferata asi  putea sa va subliniez si un alt aspect. Latinii aveau o expresie care in traducere suna cam “ Repetitia este mama invataturii” ( sa nu ma intrebati de cate ori am auzit eu asta de la sotul celei care a fost “bunica2” ohooooohooo) iar un principiu oriental dar pe care il stiu din germana suna cam asa “ Doar exersarea il face pe maestru” . Si …. atunci, daca mie ca si profesor imi sta in putinta sa REPET ceva ce clar este UTIL sau IMPORTANT….de ce sa nu o fac??? Avem probleme cu programa? Buuuun, cine face programa? INLOCUIM PE CEI CARE O FAC SI PUNEM ALTII MAI BUNI CARE INTELEG NECESITATEA UNOR ASPECTE SI INUTILITATEA ALTORA.

DA, DIN PACATE PROFESORII SUNT CEI CARE CREEAZA SI VIITORII MEDICI SI VIITORII DULGHERI SI….VIITORII ….. dap: PROFESORI.

Iar in caz ca va intrebati sau vreti sa ma atacati… o sa va divulg un secret: mentorul care mi-a marcat cel mai mult existenta ne-a invatat ca putem critica doar din interior, in cunostinta de cauza. Deci, DA, critic din interior… in primul rand am fost elev, am fost student iar apoi…am o patalama care ma baga la gramada cu profesorii si cu alte categorii care pot face o schimbare.

Si , ca o paranteza, candva in invatamant existau 3 laturi ale …sa-i spunem CADRULUI DIDACTIC iar eu am avut destula tarata in cap incat sa vreau sa fac parte din toate cele 3 asa ca…..

DECI…. onorati profesori STIMULATI CURIOZITATEA, APRECIATI INTREBARILE SI  VA ROG EU MULT : NU SANCTIONATI SI NU INTIMIDATI PE CEI CARE NU INTELEG SI INTREABA.

Haideti sa o luam ca pe o gluma: daca domnia sa Alvin avea dreptate, vreti voi sa fiti “fabrica” de analfabeti???

Si acum ca am terminat cu PROFESORII 😉 sa trec la o categorie ceva mai draga mie BIBLIOTECARII

O, DAAA si aceasta categorie are contributia proprie. Iertata sa imi fie duritatea insa si aceasta categorie are partea ei de vina.

Si, inainte de a continua, o sa va spun eu ca sa nu ma intrebati voi: DA, STIU, MA BAG LA GRAMADA CU CEI VINOVATI!!!

Mi-au ramas intiparite adanc in creier doua aspecte (ca sa nu ma agat de altele):

  1. faptul ca daca utilizatorul nu stie exact si nu a notat exact nu este servit si
  2. faptul ca se ridiculizeaza o solicitare “ciudata”

Si aici cu scuzele de rigoare o sa spun ca ma refer la biblioteci de alt gen decat cele scolare. DAAA, STIU o sa imi spuneti ca sunt SUBIECTIV. Hmmm…asa pare insa NU, NU SUNT SUBIECTIV CI REALIST.

O sa va dau un singur exemplu: aveam nevoie de o informatie pentru cineva si grabit fiind am considerat ca cel mai firesc este sa apelez la bibliotecara unei biblioteci anume, sa ma ajute sa rezolv rapid problema si….SURPRIZE, SURPRIZE… am fost trimis cu duritate sa caut in fisierele acelea clasice, sa notez datele pe fisa , sa….. Acum tind sa va intreb pe dumneavoastra: Putea sa ma ajute direct?

Considerati ca nu am pus intrebarea pentru ca va raspund eu : DA, PUTEA DACA VROIA

Cu aceasta categorie de bibliotecari am o lecuta de furca pentru ca , din nou , NOI SUNTEM CEI CARE IMPLEMENTAM TEAMA. Exista oameni care vor prinde frica de a mai intreba un bibliotecar ceva pentru ca este luat tare si i se cer lucruri pe care AR FI TREBUIT SA LE STIE DEJA.

DA, asa este ar fi trebuit sa le stie DAR…fie ca le stie , fie ca nu , daca pot sa il ajut…nu o fac???

Bine se poate pune pe seama incompatibilitatii …. fizice 🙂 reactia rece asa ca o sa va amintesc ca o colega PROFESOARA care era STUDENTA LA BIBLIOTECONOMIE a patit exact acelasi lucru si… o da, in aceeasi biblioteca. BINE NOI NE PUTEAM DESCURCA MAI USOR DAR…MURITORUL DE RAND???

Si al doilea element care inca ma racaie: NIMIC NU ESTE DE RIDICULIZAT

Stiu din experienta REALA , CONCRETA caz in care a venit un utilizator sa ceara o carte de care avea nevoie si ..stia sa o DESCRIE. Da… puteti zambii insa daca el atat a retinut si stie sa iti spuna spre exemplu ca este o carte mare, albastra cu o dunga roz si este din domeniul fizicii si contine informatie despre…. DA, nu este de datoria bibliotecarului sa tina minte culorile , formatele si alte prostii grafice . ii ceri cu un formular cu nume, prenume autor. Insa dragii mei bibliotecari…si fara sa vrem ne raman intiparite unele lucruri si STIM CE CAUTA UTILIZATORUL. Si …atunci de ce sa nu il ajutam. Daca noi il ridiculizam pentru …. “abordarea” sa, el va pleca fie rusinat fie indignat DAR FARA INFORMATIE si atunci se va prezenta la ACEL PROFESOR fara informatia care putea sa il faca sa…. BINGO: SA INTELEAGA

Si acum a doua mare categorie MANAGEMENTUL

Apai dragii mei… va spuneam despre TEAMA IMPLEMENTATA DIN SCOALA si spuneam camerge…pana unde nu va imaginati. Ca sa nu va solicit imaginatia o sa va dau un exemplu din lunga scara a …

Acum ca sa intelegeti ce vreau sa spun o sa iau un exemplu trait pe piele proprie asa ca… oarecum TOT DIN INTERIOR.

Desi am o mancarime teribila la degete sa tastez numele acelei…. hai sa ii spunem FIRME (ca sa nu ne complicam cu termeni de genul COMPANIE….)      NU o sa fac acest lucru ci o sa ii spun FIRMA X

Ok …o sa puteti sa ma intrebati “Ce legatura are analfabetul viitorului cu FIRMA X si cu TEAMA” hmmm…pai TOCMAI CA ARE MARE LEGATURA.

Aceasta Firma X face angajari la diferite departamente si ajunge sa angajeze persoana Q in cadrul acelui departament. Persoana Q este instruita si i se prezinta anumite informatii pe care…se presupune ca leINTELEGE. DAR…din pacate acea persoana Q este un fost student care a fost elev si care, dupa cum deja banuiti, a INVATAT ACEL LUCRU IMPORTANT : SA NU INTREBI, SA TE FACI CA STI TOT.

Ei bine acest angajat Q ajunge in timpul serviciului sa interactioneze cu actuali clienti si cu POTENTIALI clienti. Toate bune si frumoase doar ca domnul sau doamna Q HABAR NU ARE DESPRE ACEA PROBLEMA PE CARE AR TREBUI SA O CUNOASCA asa ca ajunge pus in situatia de a decide ce face: o tine in GRESEALA LUI sau …INTREABA. poate ca Q ar risca sa intrebe insa are suficienta inteligenta incat sa isi dea seama ca poate da peste UN MANAGER  care daca o sa primeasca intrebari o sa poata sa il dea afara, sa ii dea sanctiune, sa nu ii mai dea prima….. si atunci Q RAMANE LA CEEA CE ….NU STIE si prezinta clientilor GRESIT INFORMATIA. Si uite asa TEAMA INVATATA DE LA PROFESORII DIN CICLUL GIMNAZIAL duc la efecte “benefice” pentru Firma X , firma a caror actuali clienti pot RENUNTA LA COLABORARE sau si mai frumos ii pot da in judecata pentru GRESELILE FACUTE DE Q iar POTENTIALII clienti sa RENUNTE DE A MAI INCEPE COLABORAREA

Si atunci vin eu si va intreb: nu este mai bine ca angajatul Q SA INTREBE MANAGERUL CEEA CE NU A INTELES decat sa riste sa creeze un intreg haos???

Iar domnilor sau doamnelor MANAGER ca sa INTELEGETI MAI BINE: o sa reformulez intrebarea:

CE PREFERATI SA VA FIE DISTRUSA IMAGINEA DIN CAUZA FRICII ANGAJATULUI SAU SA EXPLICATI … PE INTELESUL TUTUROR INFORMATIA???

Sa incep sa vorbesc despre INFRASTRUCTURA si altele? NU , nu o sa o complic pentru ca ATI INTELES , NU??? 🙂

Trist este ca am intalnit aceasta frica de la elevul de scoala generala pana la cele mai inalte functii dintr-un domeniu. DA, TEAMA EXISTA INTR-O MASURA COPLESITOR DE MARE

O sa inchei spunand doar ca indiferent de cine si ce sunteti …daca puteti elimina TEAMA din cineva si puteti face in asa fel incat sa explicati cuiva ceva, VA ROG EU DIN SUFLET : ASA SA FACETI, NU LASATI TEAMA SA DEGENEREZE.

Si in caz ca va intrebati: DA, ajunge si un singur mentor sau un singur elev pentru ca totul sa merite. Da daca putem schimba destinul…de ce sa nu o facem inspre bine???

VA DORESC SA INTELEGETI CAT MAI MULT IAR DACA NU INTELEGETI , SA AVETI INTELEPCIUNEA SA INTREBATI. Si cand spun acestea ma refer la DUMNEAVOASTRA fie ca sunteti un elev de SCOALA GENERALA, fie ca sunteti STUDENT , fie ca lucrati la FIRMA X sau ati ajuns in MINISTER.

 

Si acum la final de randuri: DA, EU SUNT UN ANALFABET!!! Sunt analfabet pentru ca multe lucruri nu le inteleg INSA … EXISTA CEVA CE FACE DIFERENTA: EU PUN INTREBARI CAND NU INTELEG ASA CA… sunt un analfabet „atipic”  😉

Sa pun intrebari am invatat dupa ce am terminat facultatea si…da, a facut diferenta. VOI INSA…NU ASTEPTATI ATAT, INTREBATI.

IAR CAND SUNTETI INTREBAT …INCERCATI SA RASPUNDETI NU SA INTIMIDATI SAU SANCTIONATI

 

A INTREBA NU ESTE O RUSINE!!! ESTE MULT MAI MARE RUSINE SA NU INTREBI SI SA RAMAI FARA INFORMATIE SI FARA LINISTEA CA AI INCERCAT SA AFLI ACEL CEVA

O seara superba va doresc


Responses

  1. […] criticat putin invatamantul si […]


Lasă un răspuns

Categorii

